uw Bijdrage |  Links |  Opinies |  Kalender |  gericht Zoeken |  Statistieken |

Nieuws

Op Hyves en facebook!

De Solexclub is ook te volgen via Hyves en Facebook
waar u ook al uw op- of aanmerkingen of verhalen aan ons kwijt kunt.

Vereniging
Contact

Gebruikersmenu
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Heeft u nog geen account?
Meld u dan nu aan als nieuwe gebruiker

(Foto)verslag Beveland Solextoertocht door T.Peters
25 juni 2013
Bijdrage van: elbert
Opgevraagd: 1643

ToertochtenTonnie Peters en Theo Groothuis zijn op 1 Juni met nog enkele mensen afgereisd naar Zeeland om gezellig de Beveland Toertocht met ons mee te rijden. Tonnie Peters maakte van deze tocht het volgende verslag;

We kwamen om tien uur ongeveer aan. We werden welkom geheten door Nico die ons wees op een parkeerplaats iets verder op.
Er waren nog niet zoveel mensen. We werden ontvangen met koffie en een Zeeuwse bolus door Els.
Een Zeeuwse bolus is een zoet koffiebroodje dat oorspronkelijk afkomstig is uit de provincie Zeeland.
De Solexen werden allemaal op de stoep rond om het Museum gezet.
In totaal waren er vijftig Solexrijders om mee rijden aan deze Noord-Beverland Solextocht
Het Solex Museum van Els en Nico was open van 10 tot 12 uur. Iedereen had de gelegenheid om het te bezoeken.
Om twaalf gingen we ons op maken voor de Noord-Beverland Solextocht.
Els is de voorrijdster en Nico is de achter rijder. Hij zorgt dat iedereen bij de groep blijft.
We reden eerst richting de Zeelandbrug. In de verte konden we de brug zien.
De Zeelandbrug is een grote verkeersbrug over de Oosterschelde.
De Zeelandbrug is vijf km lang en vormt een belangrijke verbinding tussen Noord-Beveland en Schouwen-Duiveland.
Ver voor de Zeelandbrug sloegen we af om via mooie landelijke paadjes richting Kats te gaan, om naar de Zandkreekdam te rijden.
Daar hadden we ook meteen de eerste stop.
De brug was open en we moesten even wachten tot dat de groep weer compleet was.

We reden via het Katseveerweg richting het Goese Sas in Wilhelminadorp.De schutsluis in het Goese Sas is gebouwd in 1896
We zijn over een smal fietsbruggetje gegaan waar Nico niet over heen kon met zijn Bakfietssolex.
Deze Quadsrijders zorgen er voor dat we veilig over konden.
Tevens hebben we even een stop. Daarna rijden we verder richting Kattendijke naar Wemeldinge Kattendijke is een klein dorp aan de oever van Nationaal Park Oosterschelde, met haar prachtige vergezichten, schorren, slikken en vele vogels.
Slikken en platen zijn uitgestrekt en komen bij hoogwater vrijwel helemaal onder water. Bij eb vallen ze weer droog. De platen liggen als eilanden in het water, de slikken grenzen aan de dijk. Ze zijn gevormd door slib (slikken) en zandplaten.
Het was prachtig om langs deze dijk te rijden. Met je blote voeten kun je daar niet te lopen.
In Wemeldinge kwamen we langs twee molens op gereden Een prachtig plaatje is dit. De Hoop uit 1866 is een korenmolen en de Aeolus uit 1869 is een koren en pelmolen. We hadden hier even een kleine stop.
We reden door naar Camping Linda waar we koffie en de gevulde koek kunnen nuttigen.
Maar eerst reden we een rondje over de Camping.
Bij het gezellige terras bij Camping Linda was de grote stop. We dronken daar koffie.
Ook waren er mensen aanwezig van de Tuf-Tuf club uit Berg op Zoom, Pegalex uit Oosterbeek en nog wat andere clubs.
We reden richting Kanaal door Zuid-Beverland.
Hulp is er altijd als het even niet zo lekker gaat met je Solex.
We stonden ook even stil om van het uitzicht te genieten. We keken hier uit over de Westerschelde We zijn al weer een heel eind op de terug weg. We kwamen nog door een mooi oud dorpje Kloetinge heen.
We reden weer door het Wilhelminadorp. Nu kwamen we van de andere kant het dorp binnen. We reden nog over een mooi oud ophaalbruggetje heen. Dit was het minst leuke van de rit een hobbelige puin pad. Het leek wel of er geen eind aan kwam.
Aan het eind van dit pad stonden we nog even stil.

Daarna gingen we weer via de Zandkreek sluizen richting Colijnsplaat.
Op de terug weg hadden we veel last van de wind. Een Solex van ons was daar niet goed tegen bestand, zodat we de snelheid aan moesten passen.
Iedereen reed op eigen tempo naar het Café Juliana om daar weer lekker op te warmen.
Binnen in het Eet Café Juliana was het al gezellig. Els was druk bezig om de prijzen uit te stallen voor de verloting.
En Nico was druk om iedereen een bakje gebakken mosselen te geven. Wij hebben hier voor het eerst gebakken mosselen op. En het smaakte erg lekker!
We hadden nog even gezellig gezeten ook met de mensen van Tuf-Tuf waar we in augustus ook een tocht gaan rijden bij redelijk weer.
Maar eerst......
Op naar het volgende evenement;
13 juli de Solexrace in Colijnsplaat.
Tekst en foto's: Tonnie Peters

(Foto)verslag Beveland Solextoertocht door T.Peters | 0 reacties | Aanmelden nieuw account
Reacties zijn voor verantwoording van degene die ze heeft geplaatst. Dit portaal is niet verantwoordelijk voor de inhoud.